Kameraer har blitt en stor del av hverdagslivet, og enten vi bruker mobilen eller et speilreflekskamera har det aldri vært så enkelt å få tak i fotoutstyr av høy kvalitet. Alle moderne kameraer har en rekke ulike automatiske innstillinger som gjør det enkelt å ta bilder og selv de vanligste sosiale bildedelingstjenestene tilbyr avanserte redigeringsmuligheter, slik at du kan være nesten helt sikker på at bildene dine ser fantastiske ut.
Grunnen til at vi sier “nesten helt sikker” er at selv om teknologien har utviklet seg i et forrykende tempo, så er de grunnleggende fototeknikkene som fotografer har brukt i over hundre år fortsatt aktuelle i dag. Og det er ingenting som tyder på at de ikke vil fortsette å være aktuelle i fremtiden.

Det å fotografere, enten med film eller digitalt, handler, tross alt, om lys som blir sluppet gjennom en svært smal åpning og som deretter treffer en sensor eller film.
Måten vi kontrollerer lyset på avgjør enkelte av kvalitetene ved bildene våre – som bevegelsesskarphet/-uskarphet, eksponering og dybdeskarphet – som kan brukes til å sette et kreativt og personlig preg på bildene vi tar og sikre at vi får de bildene vil ønsker oss, ikke de bildene som kameraet velger for oss.

Det er fire viktige variabler involvert i regulering av lys, og disse er:

I de første bloggpostene i denne introduksjonen til grunnleggende fototeknikk, kommer vi til å se på hver enkelt av disse variablene i mer detalj, og forklare hvordan de kontrollerer lyset, hvordan du bruker dem og hva slags påvirkning de har på bildene dine.

Under finnes en kort introduksjon til temaene vi vil snakke om.

Lukkertid

For å kunne fange et bilde med en sensor eller på film, må en svært liten menge lys slippes gjennom linsen. Når du klikker for å ta et bilde, åpner og lukker lukkeren seg veldig raskt og slipper en viss mengde lys gjennom, som treffer sensoren eller filmen. Mengden lys som slippes gjennom linsen, og dermed også åpne- og lukkehastigheten til lukkeren, har stor påvirkning på bildets eksponering (hvor mørkt eller lyst bildet blir) og bevegelsesskarphet, dvs. muligheten til å “fryse” eller vise bevegelse.

Blenderen

Du kan også justere størrelsen på åpningen som lukkeren kontrollerer. Denne innstillingen kalles for blenderen og har påvirkning både på eksponering og dybdeskarphet. Vi vil snakke mer detaljert om dette senere, men med få ord kan man si at god kunnskap om dybdeskarphet gjør det mulig å kontrollere hvor mye av bildet som er i fokus.
Du har kanskje lagt merke til bilder hvor bare hovedmotivet er i fokus, mens bakgrunnen består av en dus og sløret blanding av farger. Denne effekten kan du oppnå ved å justere blenderen slik at dybdeskarpheten påvirkes.

ISO

ISO er det som før i tiden refererte til filmrullens følsomhet for lys. Nå referer ISO til hvor følsomt kameraets sensor er for lys, og på samme måte som høysensitiv film produserte kornete bilder, kan høy IOS-verdi på kameraet, som gjør at bildet blir lysere, også føre til at bildet har noe korn/støy.
Ettersom teknologien stadig blir bedre, blir også kvaliteten på bilder tatt med høye ISO-verdier bedre, men det er likevel viktig å være klar over at alle kameraer har en grense for hva som kan regnes som akseptabel mengde støy.

Hvitbalanse

Alle lyskilder er ulike. Det betyr at hver gang du tar et bilde så bearbeider kameraet ditt informasjonen det mottar, for deretter å avgjøre hva de riktige fargene til motivet er. Resultatet vil variere etter om du bruker naturlig lys, wolfram, LED eller en annen lyskilde, og det vil også variere etter hvordan været er ute, om du er ute eller inne, og så videre.
Feil hvitbalanse betyr at fargene i bildet ditt vil bli forvrengt mot én side av fargespekteret, slik at det har for mye gult, grønt, blått eller rødt og ser urealistisk ut.
Alle moderne kameraer har en forhåndsinnstilt hvitbalanse som fungerer under de fleste forhold, men det har også mer avanserte innstillinger som kan hjelpe deg med å finjustere bildene dine akkurat slik du vil.

 

Over har vi gått gjennom de viktigste innstillingene som alle fotografer må kjenne til for å få det best mulige resultatet fra utstyret sitt og for å sikre at det er de som har kontroll over kameraet og ikke kameraet som har kontroll over dem. Ingenting er mer frustrerende enn å finne et nydelig motiv du har lyst til å fotografere, men å oppdage at kameraet ikke samarbeider og gir andre resultater enn de du ønsker. Hvis du har god kontroll over fototeknikken din tar du bedre bilder, og det har mye å si for det ferdige resultatet, særlig dersom du fremkaller bildene eller viser de frem i stort format.


Disse innstillingene er viktige fordi de er relevante for alle bildene du tar og fordi de ikke alltid kan endres eller fikses på i etterredigering og dermed må være riktige allerede når du tar bildet.
Selv om det er mulig å beskrive hver enkelt av disse innstillingene svært detaljert, gir vi her en mer generell introduksjon til hver av dem med kun den informasjonen som er nødvendig for at du kan gå ut og eksperimentere med dem. Bruk dem til å bil mer kreativ og sett ditt eget personlige preg på bildene dine, mens du utvikler deg som fotograf og gjør spesielle øyeblikk om til nydelige bilder.

Kommentarer