Vår guide til hvordan du kan ta bilder

Av Fotoknudsen 15. september 2025

Når det gjelder komposisjoner kan du begynne her: Forskjellige typer bilder når det gjelder fotografering. Kjenner du til det? La oss vise deg.

Som du sikkert vet, så har komposisjonen alt å si. Enten du fanger et spontant øyeblikk eller noe mer detaljert, det å vite hvordan du skal plassere motivet kan vippe resultatet begge veier.

Men her kommer den gode nyheten: Mens noen bare «ser» komposisjonen og har det vi kaller et fotografisk øye, kan også andre lære det 100 %. Som de fleste kreative ferdigheter blir også dette enklere (og bedre) med litt øvelse og veiledning.

En av de beste måtene å starte på er å forstå de forskjellige bildetypene.

Når det gjelder fotografering vil et bilde først og fremst referere til hvor mye (eller lite) av motivet og omgivelsene du tar med. Det handler om skala og perspektiv. Hvis du for eksempel zoomer inn for å fange bare ansiktet til en person, så er det et nærbilde. Et bilde av en person i helfigur? Det er et helfigur-bilde.

Ulike bilder tjener forskjellige formål. Et nærbilde trekker oppmerksomheten til følelser eller detaljer, mens et bredere utsnitt setter scenen og gir kontekst. Å mestre disse variasjonene hjelper deg med å fortelle mer av historien gjennom bildene dine.

Alle bildetyper har sine egne generelle retningslinjer, og når du først kjenner dem vil du begynne å se dem overalt, så hvorfor ikke starte med en gang?

Forskjellige bildetyper

Ekstremt langbilde

Et bilde tatt på veldig lang avstand, ofte referert til som ELS, er et vidvinkelbilde der motivet bare er en liten del av bildet. Det brukes ofte for å vise omgivelsene og kan være flott for gruppebilder. Selv om motivets posisjon kan variere, vises det vanligvis i sin helhet, noe som betyr at bildet ikke trenger å beskjæres og at du får et helhetlig inntrykk av plasseringen.

Avstandsbilde

Et bilde på lang avstand (LS) plasserer motivet i sentrum, samtidig som det er plass til omgivelsene rundt. Motivet vises i sin helhet (igjen uten beskjæring), og bildets generelle uttrykk avhenger ofte av det perspektivet som velges. Det er en balansert måte å fange både personen og omgivelsene på.

Helfigur-bilde

Et helfigur-bilde (FS) er det nærmeste du kan komme når du skal fange motivet fra topp til tå. Det handler om å vise motivet i sin helhet, enten det er en person, et dyr eller en gjenstand. Avhengig av hvordan det er plassert, kan komposisjonen variere noe. Og her er det best å unngå vidvinkel-objektiver for å forhindre proporsjonsfeil.

Amerikansk utsnitt

Det amerikanske bildet stammer fra den syvende kunstformen, mest kjent som kino, hvor widescreen-formatet 21:9 førte til en del kreative komposisjonsvalg. I dette bildet vises motivet fra knehøyde og opp. Populært i westernfilmer (hovedsakelig for at publikum kunne se karakterene trekke våpen). Fotografisk sett kan det føles litt mindre dynamisk, siden det fjerner forståelsen av hvorvidt motivet beveger seg eller ikke.

Halvfigur: fra livet og opp

Bilde i halvfigur (MS) er et av de vanligste og mest naturlige bildene, og ligner mest på det virkelighetsbildet vi ville hatt i samtale med den personen. Det kombinerer nærheten til ansiktet med kroppens uttrykksevne. Bildet er komponert slik at motivet vises fra livet og opp.

Halvnærbilde

Halvnærbilde (MCU) ligger mellom et halvfigur-bilde og et nærbilde og bringer oss inn i et mer intimt territorium. Det viser vanligvis modellen fra brystet og opp, samtidig som fokuset holdes på ansiktsuttrykket. Dette er et bilde som formidler tillit og nærhet, så det er veldig viktig å velge en flatterende vinkel.

Nærbilde

Nærbildet (CU) er det klassiske portrettbildet. Det viser gjerne motivets ansikt, nakke og skuldre, og er perfekt for å fremheve ansiktsuttrykket. Fordi det setter søkelys på disse detaljene er teknikken viktig: Belysning, unngå skygger eller gjenskinn, det viktige her er et skarpt fokus. Vårt beste tips: Vi anbefaler et moderat teleobjektiv for å holde proporsjonene naturlige og flatterende.

Ekstremt nærbilde

Ekstremt nærbilde (ECU) rammer bare inn ansiktet, fra haken til pannen, og ingenting annet. Dette er det reneste uttrykket for filmisk portrettfotografering, hvor hvert element i komposisjonen er like viktig, spesielt øynene (de lyver aldri). Det mest intime bildet du kan ta for å skape en dyp forbindelse med modellen.

Detaljbilde: av et enkelt element

Detaljbildet blir ofte undervurdert, men spiller en viktig birolle i visuell historiefortelling. Det tiltrekker seg et enkelt element i scenebildet, oppmerksomheten trekkes mot noe spesifikt mens resten utelates. Fokus og dybdeskarphet er viktig her. Når det er sagt, er ikke det det samme som makrofotografering, det utfyller ganske enkelt større bilder ved å legge til nyanser og tekstur til hele historien.

Nå som du vet hvordan du velger riktig bilde for ethvert øyeblikk, blir det mye enklere å bestemme hvordan du skal gi bildene dine liv, og hvordan du skal gjøre dem om til unik veggdekor. Sjekk hele utvalget vårt for å finne riktig format, størrelse, finish og materiale som hjelper deg med å vise frem bildene dine på best mulig måte.

Lag din egen veggdekorasjon med Fotoknudsen

Original av: Juan Castromil  @castromil y Carolina Denia @CarolinaD