Et bilde av en grå laptop, åpen med seks bilder på skjermen. Fire skarpe bilder er markert med grønne haker, to uskarpe bilder er markert med røde kryss.

Har du noen gang vært klar til å begynne på en fotobok fra fotoknudsen og så oppdaget at du ikke kunne finne bildene du trengte? Det blir mye enklere å finne igjen bildene dine hvis du samler alle favorittbildene dine på ett sted og organiserer filene dine på en smart måte. Da du kan bruke mer tid på å være kreativ når du lager fotoboken din.

Gjør filorganisering til en del av arbeidsflyten når du fotograferer

Et bilde av et hvitt skrivebord med en datamaskin, høytalere, tastatur, mus, skrivesaker og bøker og noen bilder som er festet til en snor som henger over skrivebordet.

Det tar kanskje litt tid å få på plass vanen med å organisere filene dine på en god måte. Men hvis du først kommer igang med å laste opp, gi navn til og ta backup av filene dine, kommer det etterhvert til å bli en helt naturlig del av arbeidsflyten når du fotograferer.

Hvis du ikke er helt sikker på hva som menes med arbeidsflyt, så innebærer det alt det som profesjonelle fotografer gjør fra det øyeblikket de tar frem kameraet til de viser frem bildene sine. Du kan finne ut mer om arbeidsflyt for fotografering i denne bloggposten om bildeorganisering.

Hvorfor er filorganisering viktig?

Kvinnehender som holder en mobil over et skrivebord med en åpen laptop og et kamera.

Vi tar ikke lenger bare bilder med kameraene våre. Vi knipser med både mobiler og nettbrett, så vel som digitale speilreflekskameraer, og har derfor bildene våre lagret på en rekke ulike enheter. For å være sikker på at du har alle bildene dine på ett sted slik at de enkelt kan brukes til å lage fotobøker, er det til å begynne med viktig at du laster dem opp på én enhet. Du må også laste dem opp i en skylagringstjeneste og på en ekstern harddisk, dersom du har en. Sjekk fordeler og ulemper med disse lagringsalternativene her.

En trinn-for-trinn metode for bildeorganisering.

En kvinne som sitter i en knallgul ørelappstol sammen med et barn, med en åpen laptop på fanget.

God filorganisering starter allerede før du begynner å fotografere, særlig hvis du bruker et digitalt speilreflekskamera. Bruk denne trinn-for-trinn metoden for å gjøre det til en vane å organisere filene dine. Det vil også hjelpe deg med å utvikle din egen arbeidflyt. Du må velge en prosess som fungerer for deg, men her er et eksempel på ting du kan gjøre for å lagre filene dine på en trygg og ryddig måte.

Trinn 1: Synkroniser enhetene dine

  • Sørg for at tid og dato er riktig innstilt på kameraet, særlig dersom du er på reise i en annen tidssone. Dette gjør det enklere å sortere bildene kronologisk når du kommer hjem. Dersom du tar bilder med mobilen, oppdaterer den seg automatisk etter hvilken sone du er i.
  • Dersom du bruker et digitalt speilreflekskamera eller et kompaktkamera må du oppdatere innstillingene manuelt. Noen ganger vil kameraet automatisk settes til fabrikkinnstillinger hvis du skifter batteri, noe som kan føre til at bildene dine får feil dato. Så dobbeltsjekk innstillingene før du begynner å fotografere.

Trinn 2: Importer bildene dine til ett sted

  • Sett av litt tid til å laste opp alle bildene du tar med de ulike enhetene dine og lagre dem på ett sted. Dette kan være PC’en din, en skylagringstjeneste eller en ekstern harddisk. Det lønner seg å gjøre dette til en del av arbeidsflyten din, slik at du importerer alle de nye bildene dine hver gang du kommer hjem.
  • Hvis det ikke er mulig å få til dette, så kanskje du kan ha en fast bildesorteringssesjon hver måned? Men når det gjelder feriebilder eller bilder fra større begivenheter, så bør du forsøke å sortere bildene så fort som mulig.

Trinn 3: Slett dårlige bilder og bilder du ikke har bruk for

  • Unngå at det hoper seg opp med bilder i filene dine ved å slette bilder som ikke ble bra.
  • Gå gjennom de importerte filene dine og slett uklare bilder og bilder hvor du holder fingeren over linsen. Det er ingen vits å kaste bort lagringsplass på bilder du ikke vil bruke.
  • Vær litt selektiv også. Kanskje har du tatt en hel masse bilder av det samme motivet for å få til det perfekte bildet, men du trenger jo bare å ta vare på det beste bildet. Kvitt deg med alle de andre.

Trinn 4: Velg et system for filnavn, og hold deg til det

  • Enten du vil ha alle bildene dine i en fil eller i flere tematiske filer, lag et navnesystem for filene dine og hold deg til det.
  • Når du tar backup av filene dine på en annen enhet eller i en skylagringstjeneste, sørg for at du bruker det samme navnesystemet der også. Det gjør det mye enklere å finne igjen bildene dine hvis du må bruke backupen.

For forslag om hvordan du kan lage konsistente filer, sjekk ut denne bloggposten med tips om filnavn.

Bildeorganiseringsverktøy som du kan prøve

En kvinne som sitter ved skrivebordet foran laptopen sin og en større skjerm med ulike bildefiler.

Hvis du har hundrevis av bildefiler og vil lagre dem i en skylagringstjeneste for å frigjøre plass på enheten din, kan du prøve disse løsningene. Det er lurt å ha backup av bildene dine også i en skylagringstjeneste, slik at du fortsatt har bildene dine hvis noe skjer med enheten din.

Minnebanken:
  • Gratis bildelagrinstjeneste fra fotoknudsen. Tilgjengelig online og som app.
  • Ubegrenset med lagrinsplass.
  • Enkel i bruk og alle bildene vises på en tidslinje slik at de er lett å finne.
  • Du vil få opp et verdenskart som viser alle stedene du har fotografert.
  • Basert på informasjon i bildene som dato, klokkeslett og plassering, vil minnebanken gruppere disse bildene i ulike hendelser.
  • Du kan dele album med venner og familie
  • Om du laster opp mer enn 40 bilder samtidig så vil Minnebanken automatisk generere en fotobok for deg. Les mer om hvordan du kan lage fotobok med bildene fra Minnebanken. ( https://www.fotoknudsen.no/blogg/lag-fotobok-med-bildene-fra-minnebanken )
Adobe Bridge:
  • Dette er en gratis digital plattform som lar deg sortere bildefiler etter tagger, et rangeringssystem og bildenes metadata.
  • Adobe Bridge gjør det også enklere å importere fra kameraet, mobilen og kortleseren din.
  • Du kan gi filene dine nye navn i batcher, og den er super for å lagre store mengder bilder.
Google Foto med Backup and Sync:
  • Dette er en skybasert lagringsløsning.
  • Den er super dersom du ofte glemmer å ta backup av filene dine manuelt. Når du bruker tjenesten sammen med Google Backup and Sync-appen kan den automatisk overvåke bildefiler og laste dem opp til en Google Foto-konto for deg.
  • Når bildene dine befinner seg i Google Foto kan du se dem tydelig på en tidslinje, og du har også ubegrenset lagringskapasitet.
iCloud:
  • For Apple-brukere finnes også iCloud. Den er gratis inntil 5GB lagring, og du må betale dersom du trenger mer lagringskapasitet.
  • Dersom du logger inn på iCloud med Apple ID-en din fra alle enhetene dine, kan du automatisk synkronisere bilder mellom dem.
  • Alle nye filer som blir lagt til på en enhet blir da overført til de andre enhetene, slik at du kan holde alt konsistent.

Du kan finne flere forslag til lagring her. Og hvis du trenger flere tips om filorganisering kan du sjekke ut de andre guidene våre om bildeorganisering, slik at du kan lage nydelige fotobøker med favorittøyeblikkene dine på null komma nix.

Kommentarer