Utstyr

En trenger ikke det dyreste speilreflekskameraet for å fange et godt øyeblikk, det kan et kompaktkamera gjøre like godt. Når det er sagt gjør speilreflekskameraet jobben mye lettere. Det reagerer som regel kjapt og kan ta mange bilder i sekundet. Med speilrefleksen har en også mulighet til å bytte optikk slik det passer seg til situasjonen du skal ta bilde av.

På et profesjonelt nivå er sportsfotografering noe av det dyreste du kan drive med. De har gjerne toppmodellene fra Canon eller Nikon i både hus og linser.
Men en komme seg langt med vanlig speilrefleks og standardlinsen. Om jeg skulle anbefalt noe utstyr, så kan du komme langt med en god blits og en vidvinkellinse.

Tips! Selv om det er lett å sette kameraet på sport-modus er ikke alltid dette så lurt. Da vil mange kamera automatisk velge den laveste oppløsningen slik det kan arbeide lettere. Om du får et blinkskudd, få du det ikke i den beste kvaliteten.
Utforsk de andre modusene som for eksempel lukker-prioritering ( der du bestemmer lukkertiden og kameraet tar seg av resten) eller full manuell om du er modig nok!

Ikke zoom, gå nærmere

Mange har oppgjennom årene sagt at hvis bildene dine ikke er gode nok, er du ikke nærme nok. Når en står på sidelinjen ved fotballbanen kan man naturligvis ikke gå inn på banen for å komme nærmere, da er zoom-en kjekk å ha. Men i andre situasjoner kan det å gå nærmere gjøre bildet mye bedre.

Sett at noen har bygd et sykkelhopp ute i skogen og du har lyst til å ta et bilde mens en av dem er midt i luften. Står du lenger unna og bruker zoom vil du trekke sammen bilde og miste dybde. Går du derimot nærmere vil du gi bildet mer dybde og snedig bruk av vidvinkel-enden av linsen kan vrenge bildet slik at det ser mer spektakulært ut.

Gå så lavt du kan

Dette er en viktig regel når en for eksempel fotograferer barn, en må ned på deres nivå. I actionbilder kan en lav vinkel også endre utrykket til bildet mye, selv om motivet i bunn og grunn er det samme. På grunn av vidvinkelen virker sykkelhoppet mye høyere enn det egentlig er. Kameraet er også vridd litt på siden slik at bildet virker mer dramatisk.

Gå så lavt du kan

Å fryse bevegelse eller vise fart?

Når en skal fryse bevegelse kan man kjøre opp lukkertiden så kort som man kan gå med det lyset man har tilgjengelig. Kanskje man må stille opp lysfølsomheten (ISO-verdien) på bildebrikken for å komme ned i kort nok lukkertid. Lukkertiden man sikter etter er 1/640 sek eller raskere. Dette skal være raskt nok til å fryse det meste av bevegelse. Om det er sport der ting skjær med mye bevegelse og stor fart bør man sikte etter 1/1000 sek. Å fryse bevegelse i luften kan gi artige resultater. Blits kan hjelpe med å fryse øyeblikket Øyeblikk som kan være stilig å fryse er f.eks personer som er i luften, enten de hopper på trampoline eller svever over et hopp på snowboard.

Å fryse bevegelse

Når en skal vise bevegelse må en gå andre veien med lukkertiden. Den må ned til et sted mellom 1/125 og 1/30 sek. Det kommer litt an på hvor mye lys du har tilgjengelig og hvor mye bevegelse du vil vise. Siden en nå har så lang lukkertid må en følge det objektet en tar bilde av slik det blir skarpt, mens bakgrunnen blir vasket ut i ”motion blur”. Dette blir kalt en panorering. Det kan ta noen forsøk for å få det riktig, men når det sitter får bildet mye mer fartsfølelse.

Vise bilder i fart

Blits er lov

Å bruke blits i action bilder kan gi et stilig resultat. Blitsen er kjekk å ha når en er inne i en mørk skog eller når kvelden nærmer seg. Den vil også hjelpe deg å lette opp mørke områder i dagslys. Det som er viktig å tenke på når en bruker blits til sportsbilder er at de fleste speilreflekskameraene ikke vil klare å synkronisere seg med blitsen på lukkertider over 1/250 sek. En ekstern blits er å foretrekke, da den innebygde i kameraet ikke er så kraftig. Om en virkelig skal slå på stortromma, så er et trådløst blitssystem ikke å forakte.

Blits i kombinasjon med panoreringen kan gi stilige resultater

Bonus: Relativ bevegelse

Denne teknikken tar konseptet med panoreringen som vi snakket om før til et annet nivå. Her må kameraet (og mest sannsynlig du også) ha samme fart som det du skal ta bilde av! Her må man ha en stødig plattform å ta bilde fra i fart. En bil eller en pick-up passer bra, men jeg liker å ta bilder fra et longboard siden jeg kan få vinkelen mye nærmere bakken! En sykkel kan også fungere med rett teknikk. Denne teknikken passer best til sport som foregår på landevegen, som sykling, longboard og lignende.

Bonus: Relativ bevegelse

Kommentarer